Vandaag was de ontknoping. De Eerste Kamer heeft het voorstel voor strafbaarstelling niet aangenomen. Daarmee komt er geen wet die mensen zonder verblijfsvergunning tot strafbaar maakt, alleen omdat zij hier zijn.
Voor veel mensen betekent dit een enorme opluchting. De dreiging dat hun bestaan strafbaar zou worden, hing de afgelopen maanden als een schaduw boven hun dagelijks leven. Het vooruitzicht dat een doktersbezoek, naar school gaan of een melding van uitbuiting risico’s met zich mee zou brengen, heeft veel angst en onzekerheid veroorzaakt.
Het besluit volgt op maanden van acties en gesprekken vanuit de samenleving. Het laat zien dat het uitmaakt wanneer mensen zich uitspreken. We zijn ontzettend dankbaar voor iedereen die zich heeft ingezet. Samen zijn we opgestaan voor medemenselijkheid.
Het tweestatusstelsel uit de asielwetten is wel aangenomen en ook de gevolgen van het strengere beleid van het Europese Migratiepact gaan we in de toekomst voelen. Daarmee blijven de rechten en toekomstperspectieven van veel vluchtelingen en ongedocumenteerde mensen onder druk staan.
Daarom blijven we ons inzetten voor een samenleving waarin menselijke waardigheid en rechten niet afhankelijk zijn van verblijfsstatus.
Heel veel dank aan iedereen voor de steun. De vele kaarten die zijn ontvangen geven hoop en kracht voor de toekomst. Als we samen blijven opstaan voor medemenselijkheid, kunnen we een ander geluid laten horen. De uitkomst van vandaag laat dat zien.
Blijf ons volgen, blijf meedoen, blijf opstaan voor medemenselijkheid.
Organiseer zelf een actie en maak samen medemenselijkheid zichtbaar.